سرم اطلاعات
تنظیم ریتم خواب بچه ها

تنظیم ریتم خواب بچه ها

اگر شما هم پدر یا مادر باشید با چالشی شبانه آشنا هستین: رفتن بچه ها به رخت خواب—و خواباندنشان اصلا کار راحتی نیست، اما یکی از کارهای خیلی مهمیست که می توانید برایشان انجام دهید.
زمانی که بچها خواب کافی ندارند، کنترل احساسات برایشان سخت تر خواهد بود و ممکن است بی قرار و کم حوصله شوند و این اصلا خوب نیست! بچه هایی که همیشه کمبود خواب دارند با احتمال بیشتری مشکلات رفتاری پیدا می کنند.سخت تر تمرکز می کنند و سخت یاد می گیرند. و دچار اضافه وزن می شوند. با این حال خواباندنشان کار راحتی نیست. این مهم هست که شما هرچه می توانید برای این که کودکانتان خواب مناسب با نیاز داشته باشند انجام دهید.
برنامه منظم به تخت خواب رفتن به مصابه یک عادت نقش مهمی را در کمک به بچه ها برای داشتن خواب کافی و عملکرد عالی ایفا می کند. وقتی شما یک سری عادات خوب خواب را تنظیم و پیگیری می کنین . با این کار به بچه ها کمک می کنین به خوبی بخوابن و خواب ارامی داشته باشن و با سرزندگی از خواب بیدار بشن . اضطرابی را در رخت خواب به همراه نداشته باشند.
قوانین سریع وسختی برای به رخت خواب رفتن وجود نداره، و هر بچه ای می تونه متفاوت باشه. چیزی که مهم اینه که روتین هایی را درست کنین که برای خانواده شما کار بدهد. و بهش بتونین پایبند بمونید. ما اینجا نه روش را به شما می گوییم تا این کار را شروع کنین.
۱٫خواب را الویت خانواده قرار دهید.
یک برنامه خواب منظم برای زمان به خواب رفتن و بیدار شدن همه افراد خانواده ی خود تنظیم کنین و مطمین بشوید که همه روزه حتی در پایان هفته ها رعایت می شود. به بچه های خود اطمینان دهید با پیگیری هشت مورد بعدی نهایت بعد از ۱۵ دقیقه به خواب خواهند رفت و صبح بدون خستگی از خواب بیدار خواهند شد.
۲. مشکلات خواب را حل کنین
نشانه های مشکلات خواب [درگیری با خواب] شامل: مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن در طول شب ،خر و پف کردن، بی حرکت شدن و مقاومت برای رفتن به تختخواب، اختلال تنفسی در حین خواب و تنفس بلند یا سنگین حین خواب است. البته ممکن است در طول روز متوجه مشکلاتی در رفتار های روزمره شوید. اگر کودک شما در طول روز خواب آلوده، بیش از حد خسته یا بد اخلاق به نظر می رسد به پزشک اطلاع دهید.
۳. به صورت تیمی کار کنید
بسیار اهمیت دارد که با همکاری همسر یا شریک زندگی خود به صورت تیمی از قبل روی یک راه حل برای خواب کودک خود، گفتگو کرده و به تفاهم برسید تا بتوانید آن را به طور مداوم پیش ببرید. در غیر این صورت نمی توانید انتظار داشته باشید که کودک شما آموزش پذیرد یا رفتار خود را تغییر دهد.
اگر شما یک برنامه روتین جدید برای فرزندانتان آغاز کرده اید؛ در صورتی که آنها به قدر کافی بزرگ شده اند که متوجه شوند؛ برای آنها برنامه جدید را توضیح دهید تا در قالب یک کار تیمی انجام شود. برای فرزندان کم سن و سال سعی کنید برای آموزش این برنامه جدید؛ از یک جدول تصویری یا نشان دادن یک فعالیت مثل تعویض لباس، مسواک کردن دندان ها یا خواندن یک کتاب کمک بگیرید.
۴.عادتها،عادتها،عادتها
عادت ها همان چیزی ست که کودکان عاشق آن هستند، با آن پیشرفت می‌کنند و موثر خواهد بود. در یک مطالعه نشان داده شد که یک زمان عادتمند و مداوم برای شب می‌تواند در کودکانی که دارای مشکلات خواب خفیف تا متوسط بودند بهبود ایجاد کند. این کار درست مثل زمانی که بزرگسالان از مطالعه در تخت خواب خواب آلود می شوند؛ کمک می کند که فرزند شما در زمان معینی خواب آلود شود. همچنین این کار باعث می‌شود زمان خواب کودک اختصاصی شود. به علاوه این روتین ها و عادت سازی ها به کودک شما کمک می کند تا با احساسی خوشایند که به او حس امنیت و آرامش میدهد به اتاق خواب وابستگی یابد. هیچ روتین معینی نیست که برای همه مناسب باشد اما به طور کلی روتین شما باید شامل تمام چیزهایی باشد که کودک تان قبل از خواب به آن نیاز دارد : مسواک زدن، دستشویی رفتن، پوشیدن لباس خواب و خوردن یک میان وعده یا نوشیدن آب.
ممکن است فرزند شما بخواهید که با شما یک کتاب بخواند، راجع به روز گفتگو کند یا یک قصه بشنود… اگر پذیرفتید که انجام دهید؛ مدت زمان کوتاهی که به آن اختصاص دهید ( ۳۰ دقیقه یا کمتر بدون احتساب زمان دستشویی) و وقتی زمان خواب می رسد در مورد به اتمام رساندن آن سخت گیر و محکم باشید.
۵. وعده غذایی پیش از زمان خواب
کودکان ممکن است بیشتر از سه وعده‌ی غذایی در طول روز احتیاج داشته باشند؛ بنابراین یک وعده غذایی کوچک قبل از زمان خواب می تواند بدن آنها را در طول شب سیر نگه دارد. مواد سالم مناسب می تواند شامل غلات کامل سبوس دار با شیر، بیسکویت سبوس دار یا چند تکه میوه باشد. البته توجه داشته باشید که از وعده غذایی بزرگ آن هم در زمان بسیار نزدیک به خواب مخصوصا در مورد کودکان بزرگ تر باید پرهیز کرد زیرا معده‌ی پُر با خواب تداخل ایجاد می‌کند.
۶. پوشش و دمای اتاق خواب
همه افراد در اتاقی خنک (البته نه سرد) بهتر به خواب می روند. یک قانون کلی این است که باید کودک خود را همانطور که خودتان لباس می پوشید بپوشانید. در نظر داشته باشید که کودکان کم‌سن معمولا پتو یا روانداز خود را پس می‌زند و در طول شب نمی‌توانند خود را گرم نگه دارند.
۷. محیط خواب
اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب تاریک و ساکت بوده و میزان سر و صدا نیز در خانه کم باشد. اگر کودک شما اتاق کاملا تاریک دوست ندارد، یک چراغ خواب کوچک روشن کنید یا یکی از چراغ های هال را روشن گذاشته و درب اتاق خواب را باز بگذارید.
۸.شئ امنیتی
زمان خواب به معنای جدایی از دیگران است و برای کودک با همراه داشتن یک عروسک، یک خرس عروسکی پشمالو یا یک پتوی نرم می تواند قابل تحمل تر و آسان تر شود. این کار می تواند احساس آرامش و امنیتی برایش فراهم کند تا قبل از به خواب رفتن راحت و آسوده خاطر باشد.
۹. یک مورد آخر…
کودکان همواره درخواست یک مورد آخر می‌کنند مثل بغل کردن، یک لیوان آب، رفتن به دستشویی یا خواندن یک کتاب دیگر. تمام تلاش خود را بکنید تا این درخواست‌ها را بخشی از برنامه روتین خواب قرار دهید و به کودک بفهمانید که وقتی یک بار وارد تخت خواب شد باید در آن بماند. اگر کودک برخاست واکنش نشان ندهید بلکه به سادگی دست آنها را بگیرید و به تختخواب بازگرداند. اگر شما بحث کنید یا به درخواست‌هایش تن بدهید توجه بیشتری نصیب آنها شده و وقت خواب تأخیر می‌افتد ( همان چیزی که کودک می‌خواهد! ).
ضمنا در تله‌ی “فقط همین یک بار” نیفتید! اگر شما یک قصه دیگر خواندید یا به او اجازه دادید “فقط همین یک بار” بیشتر بیدار بماند؛ روتین و عادتِ زمان خوابی که شما ساخته بودید هرگز انجام نخواهد شد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.