سرم اطلاعات
تأثیرات رسانه ای بر پاسخهای روانی اجتماعی و فیزیولوژیک

تأثیرات رسانه ای بر پاسخهای روانی اجتماعی و فیزیولوژیک

رسانش اطلاعات بهداشتی از طریق پادکست یا وب: تأثیرات رسانه ای بر پاسخهای روانی اجتماعی و فیزیولوژیک

در مقاله ی این ماه به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا استفاده از پادکست منجر به برانگیختگی بیشتر و انگیزه بیشتر برای کنترل شرایط سلامتی خواهد شد یا اینکه تفاوتی با سایر مدیوم های رسانه ای نخواهد داشت.

این مطالعه که در ژورنالHealth Communication چاپ شده به بررسی تفاوت در متغیرهای روانی اجتماعی و فیزیولوژیکی در پاسخ به ارائه اطلاعات در مورد کاهش وزن از طریق خواندن متن در وب سایت یا گوش دادن به همان اطلاعات از طریق پادکست پرداخته است.

به صورت تصادفی شرکت کنندگان برای دریافت یک وب سایت کاهش وزن (۲۰ نفر) یا پادکست (۲۰ نفر)  انتخاب شدند. شرکت کنندگان سطح فهم سؤالات پرسشنامه  و تکمیل پرسشنامه ارزیابی ، دانش لازم ،ویژگی های جمعیت شناختی ، کنترل کاربر و بروز بودن را داشتند.

شرکت کنندگان در گروه پادکست سطح بیشتری از برانگیختگی فیزیولوژیکی را به نمایش گذاشتند

و گزارش دادند که مداخله جدیدتر از گروه وب است. با این حال ، گروه وب کنترل کاربر بیشتری را گزارش داد. هیچ تفاوتی در بین دانش کسب شده وجود نداشت. این مطالعه اولین گام  در بررسی نقشی که دو رسانه الکترونیکی جهت کاهش وزن و همچنین تفاوت در کسب دانش داشتند را در تازگی و کنترل کاربر  ارائه داده است.

تحقیقات آینده باید به منظور بهینه سازی کامل رسانه های مختلف و بررسی اینکه آیا کنترل کاربر و بروز بودن واسطه های احتمالی موثر در نتایج کاهش وزن هستند ؟ و  اضافه کردن ویژگی های رسانه ای بیشتر ، مانند محتوای فیلم ، به پادکست ها و وب سایت ها چه اتفاقی را رقم خواهد زد؟

لینک مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.