سرم اطلاعات
اپیزود 11 : اورژانسی

یازده : اورژانسی

سلام این اپیزود هم داستانهای خودش را داشت

علاوه بر فایل صوتی برنامه ،متن آن هم جهت استفاده عزیزان ناشنوا در سایت قرار می گیرد.

ان شا الله همیشه سالم باشید

 

فایل متنی برنامه:

به نام خدا

برنامه ی یازدهم

Covid19

سلام و خوش امدگویی

به نام خدایی که از بهترین نعمت هاش سلامتیه

سلام به سرم اطلاعات خوش اومدین

تیتراژ»

این اپیزود یک اپیزود اورژانسی محسوب می شه در حالی که قرار بود برنامه ی ۱۱ ام سرم اطلاعات مربوط به سوالات جراحی پلاستیک باشه ولی شرایطبه نحوی تغییر کرد که تصمیم نهایی بر تولید برنامه درباره ی ویروس پر سر و صدای کووید ۱۹ قرار گرفت!

باید به یک موضوع دیگر هم اعتراف کنم تقریبا دو هفته ی پیش بود که محمد علی به من گفت برنامه ای در خصوص کرونا بسازیم و من گفتم چون توصیه های سازمان جهانی بهداشت توسط خیلی از کلیپ ها اطلاع رسانی شده به نظرم لزومی نداره! ولی حالا با توجه به جریانات پیش آمده بیشتر از همیشه نیاز به آگاهی را در خیلی از دوستانی که سوال می کردند به عینه دیدیم.

مواردی که خدمت شما گفته می شه حاصل مطالعه و تحلیل پژوهش های انجام شده در دنیا در خصوص ویروس کوید ۱۹ هست که توسط رزیدنت های محترم دانشگاه علوم پزشکی شیراز تهیه شده و توسط تیم سرم اطلاعات خدمت شما ارائه خواهد شد.

سعی شده که ضمن معرفی کوتاه ویروس اطلاعات کاربردی را خدمت شما تقدیم بشه

بلندتر از همیشه باید بگیم برای شاد بودن باید سالم بود

متن اپیزود»

احتمالا تا حالا متوجه شدین که عامل بیماری کرونا ، دسته ای از ویروس ها به نام کرونا هستن که بیماری مورد بحث از طریق کووید ۱۹ با حدود ۷۰ درصد شباهت با جد ویروسیش که سارس نام داشت و اندازه ی تقریبی ۲۰ ۱ نانومتر داره تاخت و تاز می کنه همین اول کار من جواب دوتا سوال را بدم ، چرا واکسن ویروس تا حالا ساخته نشده ؟ اها برای جواب به این سوال اول اجازه بدین جواب یک سوال دیگه را بدم چرا برای تشخیص ویروس نیاز به بررسی ژنتیک نمونه ی گلو یا خون هست؟ چون که ویروس ها در حقیقت بر اساس ژنشون و علایم بالینی که بروز می دن شناسایی می شن در خصوص کرونا هم ، همین ترتیب برقراره و ابتدا موارد مشکوک بالینی را ، براساس بالین و شواهد تصویری جدا کرده و بعد تست ژنی ویروس را که PCR گفته می شه رد می کنن.و بر خلاف بیماری های باکتریایی نمی توان در محیط کشت آزمایشگاه نوع آن را تشخیص داد.

حالا که این فرآیند را متوجه شدیم خدمتتون بگم که چرا واکسنش را نساختن؟ یکی از ویژگی های ویروس که باعث می شه از چنگ سیستم ایمنی فرار کنه اینه که می تونن ترتیب ژنیش را تغییر بده و این به معنای اینه که علاوه بر پیچیدگی های بسیار در ساخت واکسن ویروسی، در نهایت واکسن دوباره بی اثر بشه. در دنیا بر اساس کارهای قبلی یک واکسن هست به نام سارس کوو ۲ و دارن به دقت روی این واکسن کار می کنن چون این واکسن باید عینا رفتار کووید ۱۹ را تو بدن ما میمیک یا به قولی تقلید کنه. امیدواریم هر چه زودتر نتایج تحقیقات به ثمر بشینه و واکسن راهی بیمارستانها بشه.

من چندتا عدد اماری بگم خدمتتون و بریم سراغ نکات مهم کاربردی

اول اینکه تا این لحظه یعنی تاریخ ۶ اسفند ۹۸ این ویروس در ۳۳ کشور شناسایی شده و می تونه روی سطوح تا ۵ روز زنده بمونه ولی وجودش در ۲۴ ساعت اول قطعیه! دوره ی کمون (منظورمون زمانی هست که فرد مبتلا شده ولی علامت بیماری نداره) می تونه تا ۱۴ روز طول بکشه و بعد علامت ها بروز کنه که شایع ترین علامت آن تب زیر ۴۰ درجه است! یک مقایسه ای که احتمالا خیلی شندید میزان مرگ و میر این ویروس که ۳ درصده دربرابر ویروس آنفولانزا که ۸ درصده هست. احتمالا سوال می شه پس چرا تعطیلات و قرنطینه بعضی جاها صورت گرفته؟ باید خدمتتون بگم که هر بیماری یک گروه خطر داره که به این معناست که افراد مدنظر این گروه در برابر اون بیماری آسیب شدیدتری میبینن یا زودتر مبتلا می شن! تلاش پزشکان همیشه دور کردن گروه خطر از بیماری هاست. کرونا ویژگی خاصش قابلیت انتقال و سرایت زیادشه . و این موضوع باعث می شه به سرعت در جامعه منتشر بشه و در نتیجه سریعتر به دست گروه خطر برسه و خطرات شدیدی نظیر مرگ اونها را تهدید کنه این افراد شامل افرادتحت درمان شیمی درمانی و مبتلا به سرطان ، افراد HIV مثبت ، خانم های باردار ، افراد مبتلا به آسم و مشکلات تنفسی ،مبتلا به مشکلات قلبی عروقی ،دیابت و سالمندان هستند.

خو بریم سراغ نکات مهم و کاربردی

در ابتدا بگیم که چه سناریوهای بالینی به قول پزشکان یا افرادی مشکوک به کرونا قرار می گیرند؟

اگر فردی دچار تب و احساس تنگی نفس و بی حالی کرد و گزارش تماس با موارد قطعی کرونا مثبت را داد یا اگر با این علائم گزارش مسافرت به منطقه آلوده نظیر قم یا گیلان را داد یا این علایم را داشت و علت دیگر پزشکی مطرح نبود، کیس احتمالی قرار خواهد گرفت.

به ترتیب شیوع علایم بیماری خدمت شما عنوان می کنم:همون طور که گفتیم تب شایع ترین عامله که در ۹۸ درصد بیماران دیده می شه بعد از ان خستگی ، سرفه، بدن درد، کوتاهی نفس ، گلودرد، علایم گوارشی، در کمتر از ده درصد سردرد و آبریزش و بی اشتهایی دیده می شه.

بیشترین ارتباط علایم با بیماری در کوتاهی نفس و بی اشتهایی بوده و در وضعیت حادش کاهش گلبول های سفید به صورت لنفوپنی، نارسایی کلیوی و تنفسی می ده.

در حقیقت ۸۰ درصد افراد مبتلا علایم خفیف دارند و ۱۵ درصد علایم شدید و نیاز به بستری پیدا می کنند و ۵ درصد وخیم می شند جالبه که بدونین طبق مطالعات ۴۱ درصد بیماران در بیمارستان ها بودند که مبتلا شدند پس بی دلیل به بیمارستانها مراجعه نکنید.

توصیه های کلی در خصوص این ویروس شامل شست وشوی دست ها با آب و صابون به صورت کامله که به خاطر ساختار غشا ی ویروس کامل از بین می ره لازم به گفتنه که شست و شو با محلول نمکی سود چندانی نداره ، همچنین می تونین از محلول هند راب (سپتی سیدین) و سایر مواد ضد عفونی کننده الکلی ۷۰ درصد استفاده کنین ولی توجه داشته باشین الکل موجود در مایع ضد عفونی اتانول باشد و حاوی متانول نباشد

توصیه ی دوم استفاده از دستمال یکبار مصرف برای لمس سطوح آلوده و دور انداختن آن و مصرف غذای تازه است.

سوال بعدی استفاده از ماسکه، مشخصا سه دسته باید ماسک استفاده کنن ، افرادی که در تماس با بیمار هستن ، بیماری که عطسه و سرفه داره و همچنین فردی که در تماس با بیماران دارای علامت عطسه و سرفه است. البته این سه دسته که من گفتم بر اساس این هست که عامل سرایت بیماری موجود در قطرات بزاقی بیمار باشند که نتایج تحقیقات در این باره اختلافاتی باهم دارد.نکاتی در خصوص استفاده از ماسک خدمت شما باید بگم :

اول اینکه شستن دستها قبل از زدن ماسک

دوم پوشاندن کامل بینی و دهان و نبود فاصله و فضا بین ماسک و صورت

سوم پرهیز از لمس قسمت خارجی یا داخلی ماسک

چهارم تعویض ماسک های یکبار مصرف و عدم استفاده ی طولانی مدت

و در نهایت دفع ماسک بلافاصله پس از استفاده باید صورت گیرد

اول نگرانی مهم دربرابر این ویروس را بگم، نگرانی اول تغییر ژنتیکی و به دنبال آن مواجهه با یک رفتار جدید از ویروسه و نگرانی دوم سرایت به افراد گروه خطر که خدمتتون عرض کردم

حالا وقتشه بدونیم به چه شکلی می شه از ابتلا به ویروس پیشگیری کنیم:

اولیش را انقدر همه گفتن بلدیم نو ماچ نو تاچ جاست واچ (دست و رو بوسی فعلا تعطیل )

دومیش استفاده از ماسک برای افراد ذکرشده

سوم جداسازی وسایل شخصی حتی مهر و جا نماز

چهارم دوری از اماکن عمومی حتی المقدور

پنجم خوردن میوه جات و مرکبات (البته نارنگی می تونه تنگی نفس را تشدید کنه در مصرفش احتیاط کنید)

ششم نخوردن غذا در اماکن عمومی و رستوران ها

هفتم ضد عفونی کردن سطوح و خود داری از تماس حیوانات در مقالات بش اشاره شده

هشتم دفع صحیح مواد عفونی و دستمال و ماسک

نهم نخوردن غذای نیم پز

دهم عدم دست زدن به صورت

و در نهایت فاصله گرفتن از افراد بیمار است.

و البته یک سری احتیاطات هست که باید این مدت رعایت کنیم نظیر تا حدممکن سیگار نکشیم ، از مواد غذایی طبیعی به جای مکمل های دارویی استفاده کنیم که سرشار از B6 فولیک اسید، منیزیوم پتاسیم و ویتامین سی است. این مواد شامل لیمو شیرین کرفس، گوجه، هویج، پیاز وسیر است استفاده از مواد پروتئینی و مایعات گرم(چای شیرین جاش اینجاست) جز توصیه هاست استفاده از تهویه ی مناسب و دستمال برای لمس سطوح هم خیلی کمک کننده است.

و در نهایت باید یادمون باشه که استرس می تونه بر ایمنی بدن ما اثرات مخربی داشته باشه چه از طریق سیستم عصبی هورمونی چه از طریق سیستم شناختی و انگیزشی پس باید ضمن حفاظت فردی حواسمون باشه دچار ترس بیهوده نباشیم و به توصیه های زیر عمل کنیم:

  • جهت کاهش نگرانی ها با نزدیکان و دوستانمون صحبت کنیم
  • ورزش و تغذیه ی مناسب را در منزل فراموش نکنین
  • از سیگار کشیدن برای کنترل استرس استفاده نکنین
  • اطلاعات را از منابع موثق بگیرید
  • از خانواده ی خود حمایت روحی کنید
  • و برنامه ریزی کارها را مد نظر داشته باشید.

ما سعی کردیم با توجه به زحمتی که رزیدنت های محترم داخلی شیراز کشیده بودند پکیج کامل آگاهی از این ویروس را در اختیار شما قرار بدیم پس keep calm we can defeat covid19

در نهایت می خوام این اپیزود را به پزشک چینی که گزارش این ویروس را داد و همچنین پزشک اراکی که در راه درمان بیماران جان خودش را تقدیم کرد و تمام کادر درمان از جمله دانشجویان پزشکی و گروه اکسترن عفونی بیمارستان الزهرا که بدون وظیفه ی قانونی تنها و تنها بنا به وظیفه ی انسانی در حال خدمت به بیماران هستند تقدیم کنم

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.